Kış aylarına girer girmez karşılaştığım soruların başında grip aşısı ile ilgili olanlar yer alıyor.
Bugünkü yazımda sorularınıza yanıt verebilmeyi istedim.

Grip, İnfluenza A ve B viruslerinin yol açtığı bir enfeksiyondur. Grip hastalığı aynı soğuk algınlığı gibi burun akıntısı, halsizlik ile başlar, ancak ateş yüksek ve dirençlidir, yaygın baş ve kas ağrıları olur ve komplikasyon dediğimiz diğer organ hastalıkları daha çok görülür. Bu yüzden aşı ile korunma sağlayabilmek grip hastalığında çok önemlidir.
İnfluenza virüsleri her yıl kılık değiştirerek,  farklılaşarak karşımıza çıkar. Bu yüzden Dünya Sağlık Örgütünün önerileri dikkate alınarak,  kış aylarında görülmesi beklenen grip virüslerine karşı her yıl yeniden hazırlanır. Eylül ayından itibaren kasım ayı sonuna kadar uygulanır.
Grip aşısını 6 aylıktan itibaren yapılabiliriz. 6 ay-3 yaş arası 1 ay ara ile 2 kez  1/2 doz ve 3 yaş sonrası tam doz olarak uygulanır. Grip aşısından sonra etkin korumanın başlaması için 10-14 günlük bir süreye ihtiyaç vardır.

Genellikle bir aşının koruyuculuğunun uzun sürmesini beklediğimizi daha önceki yazılarımda anlatmaya çalışmıştım. Grip aşısı her yıl tekrarlanması gerektiğinden toplumumuzda ön yargı ile yaklaşılan bir aşıdır.

Grip aşısı kimlere uygulanmalıdır?

1) Mutlaka aşılanması gereken grup

65 yaşın üstündekiler
Şeker hastaları
Astım hastaları
Kronik akciğer hastaları
Kronik kalp ve damar sistemi hastaları
Kronik hastalık dışında bağışıklık sistemleri zayıflamış olanlar
Huzurevi, bakımevi gibi ortamlarda yaşayanlar

2) Aşılanması önerilen grup

Mutlaka yapılması önerilen kişilerle sürekli temas halinde olanlar
50-65 yaş arası kişiler
Kronik tıbbi rahatsızlıkları bulunan huzurevi ve diğer kronik bakım kuruluşlarının tüm yaşlardaki sakinleri
Astım dahil akciğer ve kardiyovasküler sisteme ait kronik hastalıkları bulunan erişkinler ve çocuklar
Sağlık personeli
Yukarıda belirtilen risk grupları ile aynı ortamda yaşayanlar
Huzurevi, bakımevi ve benzeri yerlerde çalışan personel
Emziren anneler
6 aydan küçük çocukların bulunduğu evlerde yaşayanlar ve özellikle  bu çocukların bakımları ile  ilgilenenler

3) Özel gruplar

Hamile bayanlar (4 aylıktan itibaren)
HIV ile enfekte kişiler
Sık seyahat edenler
Gribin tıbbi ve ekonomik olumsuz etkilerinden korunmak isteyen kişiler

Peki kimler grip aşısı olmamalıdır?

6 aydan küçük bebekler
Şiddetli Yumurta alerjisi olan kişiler
Geçmişte grip aşısı ile şiddetli allerjik reaksiyon öyküsü olan  kişiler
Ateşli hastalığı olan kişiler

Grip aşısının yan etkileri nelerdir?

Aşı, embriyonlu yumurta kesesinden elde edilmektedir ve grip aşısı inaktif yani ölü bir aşıdır. Bu nedenle yumurta allerjisi olanlar kullanmamalıdır.
Grip aşısı sonrası aşı yerinde ağrı, kızarıklık, şişlik oluşabilir. Tüm vücudu etkileyen yan etkiler ise son derece nadirdir (<% 1) ve ateş, halsizlik, kas ağrısı gibi yan etkiler aşıdan 6-12 saat sonra başlamakta ve 1-2 gün içinde kendiliğinden geçmektedir.
Allerjik reaksiyonların görüldüğü bu gibi yan etkilerde ek ilaç kullanmaya gerek yoktur fakat şikayetler devam ederse mutlaka hekime başvurmalıdır.