Meningokok hastalığı, Neisseria Meningitidis bakterisinin sebep olduğu ve bilinen en ağır menenjit hastalığına sebep olan hastalıklar grubudur. Menenjit, beyin zarlarının iltihaplanmasıdır ve erken tanı ve tedavi edilmediği sürece işitme kaybından, ölüme kadar sonuçlanabilen ağır bir hastalıktır. Çocuklarda yüksek ve dirençli ateş, şiddetli baş ağrısı, kusma, uyku hali, parlak ışıklara bakamama, ense kökünde ağrı, ciltte bir takım döküntüler ve havale geçirmeye kadar giden belirtileri olabilir. Özellikle 5 yaş altındaki çocuklarda ağır hastalık görülebilir. Kalabalık ortamlarda bulunmak, bakterinin endemik olarak bulunduğu yerlere seyahatlerde bulunmak veya  taşıyıcı faktörler hastalığın bulaşmasını ve yayılmasını kolaylaştırıcı etmenlerdir. Menenjitten en önemli korunma aşı olma ile sağlanmaktadır.

Meningokok aşıları  Neisseria  Meningitidis bakterisinin  serogrup A,C,W135,Y içeren ve farklı adjuvan karakteri olan 0,5 ml çözelti halinde bulunurlar.

Meningokok bakterisi bağışıklık sistemi bileşeni olan kompleman eksikliği olan, fonksiyonel veya operasyon ile dalak yokluğu olan, endemik olarak bakterinin bulunması veya salgınların görülmesi gibi bazı risk faktörleri  olan bebeklerde ağır hastalık yapar. Bu sebepledir ki, olabilecek en erken dönemdekşi koruma ile ağır meningokokal hastalıklardan korunma çok önemlidir.

Meningokok aşıları sadece Nesisseria meningitidis serogrup A,C,W135 ve Y bakterilerine karşı koruma sağlar. Diğer çocukluk çağı hastalıkları aşıları ile olumsuz bir etkileşimi bulunmamaktadır.

Bebeklerde en çok ağlama, huzursuzluk ve aşı yerinde şişlik, kızarıklık sertlik gibi lokal etkiler görülebilir. Yaş büyüdükçe lokal etkilere ek olarak baş ağrısı  ve bulantı görülebilir.  Aşı uygulaması ile menenjit hastalığı görülmez, ancak aşıya karşı oluşabilecek antikorlar ateşli hastalık belirtileri verebilir. Bu durumlarda hekiminize danışmanızda fayda vardır.

Ülkemizde 3 aşı firmasına ait 3 adet meningokok aşısı bulunmaktadır ve bu aşıların farklı ay uygulamaları bulunmaktadır.