Son zamanlarda adını sıkça duyduğumuz bir hastalık olan El Ayak Ağız Hastalığı, Coxsackievirüs ile meydana gelen bir enfeksiyon hastalığıdır.
Coxsackievirüs, Enterovirüs cinsi virüs ailesinde yer alan küçük boyutlu, zarflı bir RNA virüsüdür. Aslında büyük bir ailenin küçük bir üyesi olan bu virüs adını en çok bu hastalık ile duyurmuştur.

Genellikle yaz ve sonbahar aylarında ortaya çıkan, kısa süreli salgınlar yapan, ateş, soğuk algınlığı belirtileri veren ve ardından ellerde, ayaklarda eldiven, çorap tarzı döküntüler ile kendini gösteren bir hastalıktır.
10 yaş ve altı çocuklarda, özellikle ilk 5 yaşta sık görülen bir hastalıktır. Enfekte olan çocukların burun salgılarında bulunan bu virüs, yakın temas ile bulaşır. Yetişkinlerde herhangi bir bulgu gelişmezken, çocuklarda 2 gün süren ateş, boğaz ağrısı, halsizlik, ağız içinde yaralar, avuç içleri ve ayak tabanlarında küçük kırmızı döküntüler şeklinde bulgu verebilir. Döküntüler her çocukta ortaya çıkmayabilirken, bazı çocuklarda da şiddetli bulgu verebilir.

Hastalığın tanısı klinik olarak yani muayene ile konur. Özel bir tedavisi yoktur. Semptomlara yönelik tedavi uygulanır.

Hastalığın yayılmasını azaltmak için   nelere dikkat etmek gerekir?

Bulaşıcılığın en yüksek olduğu ilk 2-3 gün yakın temastan kaçınmak,
Kalabalık yerlerde, okullarda ilk 3-7 gün bulunmamak, evde istirahat etmek,
Oyun alanlarının temizliğine,
El yıkama alışkanlığı kazanılmasına,
Ortak kullanılan eşyaların temizliğine, vücut sekresyonları ile yakın temastan kaçınmaya dikkat etmek gerekir.

El ayak ağız hastalığı çok bulaşıcı, ancak geçici bir hastalıktır. Viral bir enfeksiyon olduğundan kendi kendine iyileşme özelliği vardır. Verilen tedavi kesinlikle antibiyotik olmamalıdır. Sadece, çocuğun sahip olduğu yakınmalarına özgü çocuk doktoru tarafından verilen ve yatıştırmaya çalışan bir tedavi kullanılmalıdır.

Hepinize sağlıklı günler dilerim.

DR. SABAHAT KARAKAŞLILAR